Skip to main content

Tips menunggang ketika hujan by FAIZ


TIPS MENUNGGANG SEMASA HUJAN
Ramai antara kita mengelak untuk menunggang semasa hujan atas sebab keselamatan. Perkara ini tidak perlu dipertikaikan kerana atas permukaan basah cengkaman tayar ke permukaan jalan hanyalah 1/4 daripada biasa - adakah ia bermakna kita wajib menunggang lebih perlahan kelajuan biasa?

TIDAK SEMESTINYA.

Apa yang anda perlu buat sebenarnya ia menunggang dengan LEBIH CERMAT.

Tips yang paling penting untuk tunggangan dalam hujan adalah menunggang secara LANCAR.
Sebarang perubahan pengejut akan mengakibatkan cengkaman motorsikal anda terganggu dan kemungkinan untuk jatuh atau kemalangan dengan kenderaan lain meningkat. Jika ingin menunggang seperti Khairul Idham atau Valentino Rossi, perjalanan harian ke rumah atau ke pejabat bukanlah masa yang sesuai.

KEADAAN JALAN

Tips lain untuk penunggangan yang lebih selamat, tidak kira semasa kering atau hujan ialah kenal pasti di mana anda mempunyai cengkaman dan di mana tidak. Dalam keadaan kering, kebiasaan yang anda perlu berjaga-jaga adalah permukaan berpasir dan pot hole (kawah besar tengah jalan).

Tetapi untuk hujan atau sebarang keadaan basah senarainya jadi panjang seperti di bawah:

i. Garisan bercat
Ini ada di mana-mana. Garisan putus-putus antara dua lorong atau garisan pejalan kaki di traffic light, garisan ini menjadi amat licin semasa hujan. Berhati-hati semasa mencelah antara lorong dan jaga jarak antara anda dan motorsikal hadapan lebih daripada biasa - ini untuk memudahkan anda membrek lebih awal dan lancar. Juga pastikan semasa mengambil selekoh, anda tidak berada di atas garisan ini serta kawal pendikit dengan lebih berhati-hati.


ii. Permukaan konkrit
Kebanyakan kawasan komersil (seperti supermarket) atau perumahan mempunyai permukaan konkrit licin yang nampak cantik di mata tetapi berbahaya untuk penunggang dua roda. Seperti sebelumnya, tunggang dengan lebih perlahan daripada biasa.


iii. Lopak air dan pot hole
Kebiasaanya di tepi jalan atau jika di lorong motorsikal, biasanya semasa masuk dan keluar terowong (siapa yang biasa melalui lorong motorsikal Lebuhraya Persekutuan pasti biasa menghadapi cabaran ini). Sukar untuk dikesan lebih awal sehinggalah anda merasa senak di celah kelangkang. Elakkan menunggang atau jika tidak dapat dielak, tungganglah motorsikal anda dengan lebih perlahan semasa melalui kawasan tersebut.


iv. Tompokan Minyak
Mudah dikesan semasa hujan kerana anda boleh nampak corak-corak seperti pelangi di atas jalan raya. Kebiasaanya tumpahan minyak ini berpunca daripada lori sampah (minyak atau cairan lain yang tumpah akibat kebocoran plastik sampah) maka elakkan untuk guna jalan/lorong berdekatan jika ada kelibat lori ini tidak jauh di hadapan.

v. Tar Snakes

Ini merujuk kepada 'longkang' di atas permukaan jalan yang terhasil akibat tampalan rekahan jalan yang tidak dilakukan dengan sempurna. Biasa didapati berdekatan kawasan pembinaan atau kawasan yang selalu dilalui oleh kenderaan berat. Jika jalan itu biasa anda lalui semasa kering, cuba untuk ingat kedudukan 'longkang' - 'longkang' durjana ini atau gunakan jalan yang lain.



TIMING/PEMASAAN

Masa yang cukup bahaya untuk berada di atas jalan adalah semasa 10 ke 20 minit selepas hujan ribut bermula. Ini kerana sebarang kesan minyak, pasir, sampah, serpihan tayar kenderaan berat dan sebagainya masih berada di atas permukaan jalan yang mana ia boleh mengurangkan cengkaman tayar. Kalau boleh tunggu sebentar, seeloknya di tempat berteduh yang selamat dan jika keadaan membernarkan, teruskan perjalanan anda melalui sama ada lorong tengah atau lorong kanan.


PENGLIHATAN
Seperkara lagi yang membimbangkan apabila menunggang semasa hujan ialah penglihatan. Tempiasan air hujan bukan sahaja menyukarkan anda melihat kenderaan lain, lebih penting lagi mereka juga menghadapi masalah mengesan anda. Sentiasa pastikan anda dalam jarak yang selamat daripada kenderaan lain terutamanya kenderaan-kenderaan besar seperti lori tangki dan sebagainya.


TAYAR
Pemilihan tayar juga turut memainkan peranan. Tayar yang mempunyai ciri-ciri sporty seperti Corsa R93 tak akan mempunyai prestasi semasa hujan yang setanding dengan tayar yang mempunyai alur yang lebih aggresif seperti Corsa Sport Rain, apatah lagi tayar botak yang sudah lama tidak ditukar.

Direka khusus untuk penggunaan lebih cemerlang semasa hujan, alur bunga tayar Corsa Sport Rain membantu menyesarkan lebih banyak air ke luar lantas memberikan cengkaman yang lebih tinggi berbanding Corsa R99.


Sekian perkongsian dari newbies.

Sumber: GOOGLE

ROAD TO THAILAND

Comments

Popular posts from this blog

SERVIS COWAY TERBAIK !

SEMOGA HARI-HARI ANDA CERIA. H ari ni CODY dari COWAY datang nak servis jenama model  PETIT CHP-06D (Table Top)  milik kami. Sebagai pembeli/pengguna COWAY kita tak perlu fikir banyak soal servis dan penukaran filter sebab kita dapat keistimewaan selama 5 TAHUN ! (   FREE SERVICE & WARRANTY) .   CODY  @ COWAY LADY  kebiasaannya akan hubungi kita terlebih dahulu sebelum servis untuk APPOINMENT.  Tarikh hari apa, pukul berapa, hari bekerja ataupun hari minggu terpulang kepada customer. Itulah kelebihan COWAY SERVICE yang akan memberi hak kepada customer untuk memilih supaya dapat memudahkan kita sebagai pengguna . Dan kebiasaannya CODY akan DATANG TEPAT SETIAP MASA  seperti yang dijanjikan. Contohnya macam ak ni janji jam 10 pagi tapi CODY datang 9.45 pagi. Terlebih awal dan memang berdisiplin. D alam penapis air COWAY , ada 6 jenis filter didalam 4 unit filter. 2 unit filter yg kat di dlm tu ada 2 jenis filter yang dah digabungkan sekali.  K at bawah ni jad

Ride To Penang 8 May 2017

RIDE SANTAI PENANG P lan sebulan awal telah diaturkan untuk ke Penang pada tarikh keramat 8 MAY 2017. Borang perlepasan cuti pun dah diisi awal. Maka bermulalah perjalanan rider-rider nubis kubis ke Penang. T.T.S (TEH TARIK SESSION) S ebelum gerak macam biasa la kita lodging bistro mamak. Isi angin kencang dalam perut. Menu biase makanan ruji rider rider . TTS ni bertujuan untuk briefing pendek dengan team 1 jika ada halangan semasa perjalanan santai kitaorg nanti.  Menu : ROTI CANAI + TEH TARIK BUIH RV DENGAN TEAM KE-2 B riefing sekali lagi untuk team ke-2. Tepat jam 9.15 A.M semua team sampai dan berkumpul untuk memulakan perjalanan ke Penang.    Lokasi :  Petronas RNR Sungai Perak Krew : Teliti mendengar briefing yang disampaikan leader. P erjalanan melalui terowong Menora yang populer dengan kisah Volkswagen kuningnya. Mujur la mase lalu tak terserempak dengan kereta ni. Kalau jumpa.. nescaya ak patah balik kot. Ya Allah selamatkan

Ride KAPCAI santai 'Kami Rider Tiada Beza'

Kami 'ROAD STAR ADVENTURE' gabungan kapcai 2018 T anggal 15.1.2018 menjadi saksi pembukaan konvoi ahli RSAC ke Betong sempadan Thailand jalan pengkalan hulu. RV : Restoran Nasi Kandar Nur Shaaf sebelah petronas bercham. Owner dia pun ahli RSAC.  Rider Naza Blade. Tapi ride kali ni dia tak dapat join. Katanya kedai tarak worang. Haha.  J am pun dah nak dekat jam 8.00 am tepat. Team pun dah bersedia. Excited kot. Maka perjalanan perlu dimulakan. Musim hujan sekarang ni. Takut dalam permulaan perjalanan basah kuyup pulak. RnR Sg Perak : Isi minyak sebelum tayar bergolek-golek. Sambil tu team leader bagi kata pembuka untuk pastikan segalanya lancar. Teman?  Awop ngikot ajer..  Komer jalan ler..  Hahaha.  D ipendekkan cerita perjalanan diteruskan dan sesi meleper bersama kapcai telah kami abadikan di sepanjang perjalanan kami.  D alam ride kali ni kami telah mendapat banyak pengajaran berguna dan dah menjadi satu bentuk pengajaran berguna yang dapa